tips@top : Jadi Team Player yang Disukai

Assalamualaikum…

Maaf sebab lambat sangat saya keluarkan post ini dan maaf kerana lama dah tak update… Kali ini saya bawakan tips@top pula. Ikhlas dari pengalaman sendiri…

Bagaimana untuk jadi ‘team player‘ atau ahli/anggota pasukan yang disukai ramai? Ramai – merujuk kepada anggota lain dalam pasukan itu. Tips adalah seperti yang saya huraikan di bawah:-

#1. Kenali team anda — perkara paling asas yang kena anda ambil berat apabila anda jadi anggota mana-mana team (pasukan, asal bukan pasukan keselamatan). Anda harus ambil tahu perangai dan sikap setiap anggota. Ini memudahkan urusan kerja anda nanti.

Anda sendiri harus tahu — siapa paling ringan tulang, siapa yang mudah untuk diminta pertolongan, siapa pemurah, siapa pemarah, siapa yang berdedikasi, siapa pendengki, siapa kaki borak, siapa kaki gelak, siapa yang paling banyak kerja, siapa pula yang duk asyik goyang kaki, siapa pemboros, siapa kedekut, siapa kaki kutuk kawan, siapa pendengar setia, siapa kaki nangis, siapa yang bengis, siapa yang bijak, siapa yang suka bertoleransi, siapa yang pandai berunding, siapa yang pandai buat keputusan dan siapa pula yang suka memandai-mandai.

Kena faham, setiap anggota masing-masing ada kelebihan dan kekurangan. Terima mereka seadanya. Dan jangan pulak perasan — rasa diri sendiri hebat sangat, baik sangat, bagus serba-serbi. Kalau kita rasa kita bagus, tentu ada orang lain yang lagi bagus daripada diri kita.

Bila anda kenal anggota team anda dan anda dah tahu perang mereka masing-masing, jadi senanglah bila anda bekerja. Contoh, kalau anda kenal seorang yang selama ini baik dengan anda, tiba-tiba marah dan tinggi suara dengan anda, adakah anda patut bertindak yang sama, atau bertindak lebih teruk kepadanya atas dasar mahu balas dendam?

Pada saya, kalau anda kenal rakan sepasukan anda, seharusnya anda juga boleh faham bahawa yang terjadi itu tentu ‘ada punca’ (walaupun anda belum tahu apa puncanya). Paling tidak pun secara rasionalnya kalau anda kenal dia, anda akan  boleh terima hakikat yang setiap orang akan ada masa mood swings — anda pun sama, ada masa begitu juga kan…

#2. Peka, prihatin dan ikut arahan — kena ambil berat bab ini juga ya.

Peka, maknanya kita ambil tahu senario, suasana atau situasi yang berlaku. Mungkin waktu itu saat ‘genting’, kerja sedang menimbun atau baru lepas kena marah dengan boss atau pelanggan.

Prihatin merujuk kepada masalah yang sedang dihadapi, mungkin hal peribadi macam ahli keluarga sakit atau masalah kewangan. Mungkin masalah kerja macam bahan belum siap, penat outstation dan sebagainya. Ambil tahu sedikit, paling tidak jangan sampai kita ambil ringan keadaan diri dan emosi rakan kita. Ingat, ‘ambil mudah, nanti kau yang susah’.

Dan arahan, jika ada arahan untuk anda, maka lakukanlah dengan sebaik mungkin. Kalau tak berapa faham, boleh tanya. Tapi sebaik-baiknya cuba usaha cari (kesan) jawapan soalan tu dulu sebelum ‘short cut‘ tanya semua benda dekat orang. Kalau masih nak bergantung itu dan ini pada pihak yang beri arahan — itu dah kira menyusahkan dia semula, lebih baik dia buat sendiri. Pada saya itu adalah cara kerja orang yang malas, bila semua dah di depan mata baru nak buat.

Kemudian bila arahan diselesaikan dengan sempurna (maksud saya sempurna ialah A to Z, bukan separuh jalan dan beritahu sudah selesai), janganlah merungut.

Lagi satu, usahlah beri 1001 alasan bila tak dapat menyiapkan arahan. Yang paling teruk, kalau salahkan pihak lain (team player yang lain) untuk selamatkan diri sendiri. Bawalah penyakit malas anda tu ke mana-mana asal jangan biarkan ia ‘hidup’ dalam team.

#3. Sikap belas kasihan — ada rasa kesian (kasihan), tak sampai hati dengan apa yang ditanggung rakan sepasukan, dan kesanggupan berkongsi beban bersama. Jika anda duduk dalam satu pasukan yang operasi hariannya sangat sibuk, jadualnya padat dengan banyak aktiviti dan unit (bilangan anggota pasukan) pula kecil, maka anda harus ada sikap ini, kalau tidak lebih baik anda mohon bertukar saja ke pasukan lain — yang operasinya tak sesibuk itu.

Bila masuk bab ni, biasanya orang yang tak ada belas kasihan ni, dia hanya fikir tentang bagaimana nak lepas diri sendiri saja, tak kesian langsung dekat kawan-kawan. Dia ni sebenarnya jenis yang tak layak duduk dalam pasukan… Saya nasihatkan kalau anda begini, lebih baik anda berhenti kerja, buat business sendiri. Boleh jadi boss dan kerjalah sorang-sorang. Nanti mungkin anda pun tak akan ada staf, staf pun tak suka boss yang kejam (tak ada belas kasihan).

Point utamanya satu saja — kongsi beban! Ceritanya — kerja (tugas) banyak, masa singkat dan man power (tenaga kerja) tak cukup. Jadi apa peranan kita? Bantu apa yang patut, ringankan beban rakan sepasukan kita. Setahu saya, sasaran setiap syarikat biasanya dirangka mengikut gerak kerja jabatan, bahagian dan bukannya individu. Jadi, janganlah kejam sangat sampai biar rakan sepasukan anda hadap sorang-sorang sasaran itu.

#4. Ringan tulang — Kat mana pun, kita kena rajin. Kat rumah, kat pejabat, malah nak mengoratpun kena rajin kalau tak jangan haraplah nak dapat.

Tak perlu disangkal lagi, bila anda rajin — satu pasukan akan suka anda, sayang anda. Sebab itu kalau anggota pasukan yang rajin ni bila cuti panjang, akan ada orang yang rindu dia. Sebab ketiadaannya akan dirasai. Sebaliknya, kalau anda berat tulang, rakan sepasukan anda pun benci dan tak sukakan anda. Iyalah, ada dan tak ada sama saja — tak berfungsi (sebab anda tu pemalas).

#5. Buat kerja dengan betul — semua orang akan hargai bila kita buat kerja betul dengan cara yang betul. Kalau buat kerja betul dengan cara yang kurang betul pun  kita masih boleh terima, misalnya tak ikut prosedur. Yang paling orang marah — buat kerja tak betul, tak kiralah caranya betul ke tidak.

Banyak orang suka ambil mudah, jadi kerjanya terus tak betul. Lepas tu waktu kerja dipenuhkan dengan aktiviti yang kononnya sambil-sambil (macam tengok YouTube, main Facebook, check Intagram orang dan baca gossip artis). Bila sambil-sambil tu dibuat setiap hari sampai dah jadi tabiat, kerja pun terabai entah ke mana.

Nanti bila boss tanya, bagi alasan itu ini, padahal diri sendiri yang tak buat kerja dengan betul. Alasan biasa untuk keluar dari masalah ialah, “saya banyak kerjalah boss!”

#6. Mengaku salah dan jangan cari ‘kambing hitam.’ Ada setengah orang ni dia memang ego, tak mahu mengakui kesalahan sendiri. Malah ada yang sampai sanggup salahkan orang lain sebagai penyebab berlakunya kesalahan itu. Itu maksudnya meng’kambing hitamkan’. Kalau anda sanggup cari kambing hitam dalam kalangan rakan sepasukan anda sendiri — anda memang kejam!

Sebenarnya tak ada salahnya pun kalau anda salah. Anda cuma mengaku salah sama-sama cari jalan untuk selesaikan kesalahan itu. Silap yang ditakuti tentang mengaku salah ni satu je, sibuk mencari siapa salah sampai tak sampai nak cari jalan penyelesaian untuk mengatasi masalah yang timbul akibat kesalahan tadi.

Saya senang nak cadangkan cara menyelesaikan masalah yang timbul daripada satu-satu kesalahan yang tak disengajakan, iaitu:

  • kenal pasti masalah, kenal punca dan pihak terlibat (orang luar seperti pelanggan)
  • hubungi pihak berkenaan minta maaf dan terangkan kesalahan yang berlaku
  • Selesaikan masalah dengan cara terbaik (cepat, murah dan tak timbulkan masalah lain)
  • Masalah selesai, bincangkan punca dan minta penjelasan daripada pesalah. Cari penyelesaian supaya kesalahan serupa tak akan berlaku lagi

#7. Jangan mengadu di Facebook — ini penyakit orang sekarang. Bila ada masalah, ada tekanan, stress pergi mengadu dekat Facebook. Bukannya nak mengadu dekat Allah SWT. Geram! Ingat besar sangat ke kuasa Facebook tu.

Tolonglah faham, zaman dah berubah. Orang sekarang menilai anda dari apa yang anda siarkan di laman sosial anda (Facebook, Twitter dll). Kalau anda suka maki orang di Facebook, maka orang anggap anda ni memang kaki maki. Bila anda hentam rakan sepasukan anda di Facebook, sama juga – tetap ada tanggapan negatif (buruk) kepada anda.

Bila anda rela hati menghebahkan ketidakpuasan hati anda di media sosial, akan ada pembaca, akan ada komen. Feedback rakan laman sosial bukannya semuanya boleh dipakai, yang nak merosakkan diri pun ada. Fikirlah sendiri.

Sekaranya anda rasa nak mengadu, carilah orang baik, rasional, juga boleh simpan aib anda. Jangan cari yang kaki kepoh, kaki gaduh. Anda sendiri yang teruk nanti.

Satu yang anda kena ingat, anda berkongi cerita, mengadu kepadanya untuk selesaikan masalah..dan kalau dia menyebabkan masalah anda lebih besar maknanya dia bukanlah orang yang tepat untuk anda mengadu. Si batu api pun anda kena elakkan jugak, kang hubungan anda dengan rakan sepasukan yang sebelum ini jernih bertukar keruh pula!

Satu cerita, ada anggota pasukan yang berubah sikap, berpaling tadah sampai mula jadi tak sehaluan dengan anggota pasukannya yang lain kerana campur tangan anasir luar. Namanya pun anasir, tentulah bermaksud negatif (jahat dan tidak baik). Menang tujuan dia mahu memecah belahkan dan mengeruhkan keadaan. Walau apa pun motifnya (yang tersembunyi), ia tetap membawa maksud yang tidak baik. Pada saya anasir luar ini pilih seseorang untuk dihasut dengan aura negatif sebab yang dipilih itu paling lemah dan mampu jadi tempat dia bergantung.

Ingat satu perkara, kalau anasir ini boleh menularkan virusnya dengan agenda dan propaganda tertentu sampai anda dan rakan sepasukan anda berpecah belah. Satu hari nanti, dia juga berpotensi buat perkara yang sama kepada anda, bila dia jumpa orang lain pula untuk bergantung harap dan waktu itu anda jadi tidak penting baginya lagi.

Okay, di bawah ini saya berikan pula panduan agar anda tak jadi team player yang teruk:-

  • jauhkan diri daripada ‘nasi tambah’, batu api dan anasir luar — cuma akan menambah buruk masalah mahupun hubungan. Jangan sesekali percaya dengan dakyah-dakyahnya. Takkanlah mahu bermasam muka sepanjang masa dengan anggota pasukan anda sendiri. Sudahnya anda juga yang dibenci
  • masalah sesama anggota pasukan, jumpa ‘depan-depan’ (face to face) — bagitau apa masalah dan tanya terus terang. Jangan melalui pihak ketiga. Selesaikan masalah bersama, barulah bijak — masalah selesai dan hubungan pun okay.
  • jangan anggap diri sendiri sentiasa betul. Anda bukan Nabi, yang boleh betul dalam semua benda. Kita ni hamba Allah SWT, selalu buat salah. Kita cuma perlu mengaku dan perbetulkannya. Salah boleh dimaafkan, cuma mungkin tak terlupakan.
  • usah jadi pemfitnahini berat. Ada yang sebab tak mahu mengaku salah, sanggup fitnah pihak lain. Teruk tu… Ego punya pasal! Tahu tak, kalau anda begini anda sebenarnya dah kalah awal-awal. Ada kalah dengan ego sendiri.
  • berhenti assume (meng’agak’ / mengandaikan) yang semua orang nak jatuhkan awak. Kalau anda rasa begitu, mungkin anda sebenarnya mahu begitu — mahu jatuhkan orang lain. Tolong ingat satu perkara, bukan semua orang hatinya sama seperti anda…ada yang berhati busuk, ada juga yang hatinya suci murni. Benda dalam hati, mana ‘inchik’ tahu…rahsia Allah SWT.

Anda makan gaji dengan majikan. Majikan mahukan anda bekerja dalam pasukan untuk capai sasaran yang ditetapkan ke atas pasukan anda. Jadi laksanakanlah amanah itu sebaik mungkin. Di tempat kerja, pasukan anda itulah keluarga anda. Sayangi keluarga anda sebab mereka juga akan sayangkan anda, kalau anda tidak khianati mereka.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s