Kerjaya : Ada Cahaya Di Langit

Assalamualaikum…

Asalnya, masa saya draf post ini, bulan lepas tajuknya ialah Kerjaya : Laluan yang Sempit. Tapi saya ubahnya dua minggu lepas bila saya diberitahu yang saya ditukarkan semula ke satu bahagian yang dulunya saya pernah bekerja, dulu ketua di situ orang lain. Sama saja tugasnya iaitu uruskan e-commerce. Cuma dengan pertambahan beberapa perkara:

1. E-commerce fasa baru
2. Promosi dan jualan on-line
3. E-Book
4. Promosi dan jualan e-book (TBC)

Basically, saya lari menyempang sikit dari jualan dan pemasaran buku — jualan runcit (jerayawara) tidaklah, pemasaran pon tidak, sebab boss yang buat. Fokus saya adalah on-line business. Jadi saya dah buat rancangan perlaksanaan tugas, which is I’ll be presenting it later to Ketua Jabatan.

Bab e-book tu, saya jahil sikit. Kena study lagi. Our target we will release e-book of our product starting middle of this year. I still don’t have any info on platform to sell those things. Kena study banyak…

Cikgu Idatul pernah cakap, “setiap masalah akan mewujudkan peluang. Peluang itulah yang perlu diambil sebaiknya untuk mendapat hasil, selain dari menyelesaikan masalah itu…” It’s so true!

Jadi saya melihat, pertukaran saya kali ini merupakan satu peluang keemasan untuk saya. Kenapa? Kerana jika saya laksanakannya dengan baik, ia bagai platform untuk saya lebih ber’sinar’. InsyaAllah. Saya fikir, hujung tahun ini akan jadi masa terbaik untuk menyemai hasil… InsyaAllah, itulah yang saya harapkan.

1. Promosi berterusan di FB — akan disukai
2. Jualan terancang di e-commerce — InsyaAllah, akan menambah nilai jualan on-line berbanding tahun lalu
3. Projek e-Book– new baby coming out
4. e-Book produk dijual — tambah sumber jualan
5. Saya rasa Encyclopedia Britannica akan siap (sepenuhnya) hujung tahun ini — I should got credit on this

Doa saya agar 2015 akan jadi tahun untuk saya bersinar. Saya juga harapkan pertukaran saya kali ini tidak akan sia-sia.

Nak masuk tahun ke-10 berkhidmat, gaji saya patut dah cecah 4k — walaupun sebenarnya banyak lagi nak ceceh angka itu.

Mudah-mudahan saya dapat capai gaji pada angka itu… sebab tahun depan, InsyaAllah saya dah mula menanggung bayaran rumah sendiri. Paling kurang pun kena bayar 1k sebulan. InsyaAllah.

Kalau tak dapat dari pejabat…hmmm terpaksalah cari part time…. Huhuhu…

Tinggalkan Jawapan

