Chetak

Assalamualaikum dan salam sejahtera, selamat pagi dan salam 1Malaysia.

Dua minggu lepas, saya banyak kerja membuat ‘mockup’ untuk booklet, katalog, brosur. Saya pun pergilah ke Achik Printing. Kali pertama ni… Pergh!

Saya admire nak ada kedai printing macam ni… Sebab konsepnya mudah, kedai fotostat yang lengkap dengan segala macam keperluan mencetak. Kedai ya, bukan kilang.

Selalunya kita call advertising company, printing company discuss harga dan siapkan printing yang kita perlu. Deme kemudian akan sub projek tu kepada ‘kilang cetak’ – kira settle semua di kilang cetak. Lain dengan Achik Printing ni, semuanya siap di kedai saja..

Saya admire-lah kedai ni… Masuk je, pakcik guard dia tanya, “nak buat apa?”. Lepas tu dia tekankan nombor dan beri dekat kita. Bagus yang pertama – sistematik, layanan pakcik guard tu jemput kita duduk…

Sambil duduk, tengok ke kaunter dalam kedai ni.. Ada dalam 10 kaunter. Kaunter bentuk L dan bahagian dalamnya ada segala mechine pencetak yang kita boleh nampak sedang beroperasi. Cool kan.. Tapi bersih, kemas je… Ini bagus yang kedua.

Bila dilayan oleh pegawai khidmat pelanggannya, saya agak mereka semua ada basic dalam design – sebab mereka jugak akan betulkan design pelanggan kalau perlu, cuma ada charge tambahan. Macam saya hari tu, saya tak buat ‘cropmark’, jadi deme buatkanlah… Kebanyakkan pegawai di kaunter ni orang muda, tapi bahasa mereka sopan dan tak lupa sapa kita (ucap selamat) bila mula berurusan dengan kita. Siap selesai dengan kita deme akan cakap terima kasih. Itu yang mahal, saya bagi bagus ketiga.

Nampak macam biasa je greeting dan ucapan TQ tu..kan? Tapi orang jual nasi campur pun, lepas dia dapat duit kita terus simpan. Siap tak tengok muka kita pun, tak senyum, apalagi nak ucap terima kasih. 

Berlebih-lebihan di Achik Printing ni, ada pegawai kaunter dia yang muka handsome cam Beto Kusyairi.. Pergh, sejuk mata.

Bukan saya nak bagi kredit pada Achik Printing, saya tak kenal pun owner dia. Saya cuma sangat suka kepada company yang asasnya ialah memberi layanan berkualiti kepada pelanggan. And they did it dengan sangat baik!

Selamat bercuti…

Posted from WordPress for Android

Tinggalkan Jawapan

