Tajuk di atas mungkin tidak sesuai dengan apa yang ingin saya ceritakan melalui post ini. Cumanya saya masih tidak punya tajuk untuk menyiarkan post ini sedangkam ia telah siap dikarang sehari yang lalu.

Saya berkira-kira dari awal untuk menulis tentang ‘seksyen kanak-kanak di kedai buku’. Ia tidak asing lagi di Malaysia, kebanyakkan kedai buku popular di bandar telah mula mengasingkan sudut khas untuk kanak-kanak melihat, membaca dan memilih untuk dibawa pulang.

Kaedah ini pantas membantu menggalakkan budaya membaca dikalangan kanak-kanak seawal usia lima – sepuluh tahun. Kanak-kanak biasanya tertarik dengan dekorasi, hiasan patung-patung haiwan, perabot pelbagai warna dan keselesaan berada di sudut kanak-kanak sehingga sanggup berhenti untuk berada di situ. Secara langsung mereka terpanggil untuk mencapai buku dan menyelaknya satu demi satu halaman.

Dekorasi untuk sudut kanak-kanak sudah menjadi keutamaan bagi kedai-kedai buku terkemuka di luar negara. Mereka sanggup mengeluarkan belanja yang besar untuk memastikan setiap pelanggan ‘kecil’ mereka akan seronok di sudut tersebut. Tentu saja mereka mahu pelanggan kecil itu pulang dengan gembira sambil membawa beberapa naskhah  buku yang dibeli serta mahu kedai mereka dikunjungi lagi.

Baru-baru ini kedai buku (di pejabat saya) telah menyediakan satu sudut khas untuk kanak-kanak. Oleh sebab ruangnya agak kecil, maka perabot dan aksesorinya tidaklah sebanyak mana. Namun cukup menarik dan mengujakan. saya secara peribadipun sukakan sudut itu. “sukalah, tengok benda-benda cute kat bawah tadi… hijau..” kata Kak Surianee – orang pertama memberi komen tentang sudut tersebut pagi semalam.

Pada dasarnya semua orang sukakan sudut seperti itu, kanak-kanak walhal orang dewasa pun sukakannya. Di bawah saya siarkan pandangan orang ramai tentang sudut kanak-kanak di kedai buku saya (maksud saya ITNM).

Tinggalkan Jawapan

