Cerita Saya

Baldi 2021 : Hijrah

Assalamualaikum… Lagi 8 hari kita akan beralih tahun dan meninggalkan 2020 ini. Lagi 8 hari ini saya dalam keadaan sesat larat dan tidak fokus melakukan tugas harian. Benarlah bila keadaan berubah, kita pun patut ikut berubah sekali. Kalau tidak, inilah yang berlaku (seperti saya). Move on!

Hilang ketua, menyukarkan. Kemudian hilang seorang teman sekerja sebab bertukarkan jabatan – dah macam hilang tempat bercakap. Memang tanpa sedar saya telah membenarkan ‘tekanan dan keadaan’ memenangi diri waktu ini. Saya berharap, ini berlaku cuma sehingga penghujung tahun dan tahun depan saya boleh kembali bangkit. Saya benar-benar mahu bangkit dan cemerlang. Biarlah tak hebat di mata orang, dapat memuaskan hati dan diri sendiri sudah cukup.

Tahun 2021 saya hanya ada tiga (3) perkara dalam bucket list. Saya dah tak nak kejar kerjaya hebat, rumah idaman, duit beribu dalam akaun bagai – dah berbelas tahun usahakan perkara-perkara itu, namun tak mendapat juga. Mungkin memang bukan rezeki saya. Jadi saya mahu fokus kepada tiga perkara yang saya fikir sangat mendesak dengan situasi semasa. Jadi saya namakan baldi 2021 sebagai HIJRAH. Ini adalah tiga perkara yang saya impikan pada 2021:

1. Hijrah – kerja di kampung

2. Jaga mak dan abah

3. Kehidupan yang minimalis

Sejak abah sakit memang tak ada apa lagi yang difikirkan melainkan mahu duduk dekat dengan mak dan abah. Tujuannya supaya dapat memberi sepenuh perhatian kepada mereka. Paling elok jika dapat duduk dekat dengan mereka. Dan untuk duduk dekat, satu saja kuncinya – kerja di kampung. Sebab itulah saya perlu dapat kerja baru di kampung atau kawasan sekitar. Kalau di Lambor tu memanglah tak ada kerja. Jadi, saya harap dapatlah tawaran kerja di mana-mana macam Seri Iskandar atau Tronoh. Sebenarnya di Tapah atau Manjung juga tak mengapa, asal mudah rentas daerah untuk balik kampung bila kecemasan.

Kerja. Saya ni jenis yang tak memilih sangat. Kerja apapun tak mengapa asal sumbernya halal dan bayarannya setimpal. Kalau ikut gaji sekarang, jika ada majikan sudi ambil saya bekerja dengan kadar 5k – besar tapak tangan nyiru saya tadahkan. Kalau 4.5k, Alhamdulillah, sebab lebih kurang saja dengan kerja sekarang. Kalau tidak, 4k pun saya bersyukur seribu rahmat. Kalau di kampung, asal hampir 4k pun saya akan terima dangan gembira. Baik kerja kilang, mahupun kerja di pasar raya, saya rela. Apa yang penting dapat balik kampung, berhijrah. Kalau gaji sikit, saya anggap itu pengorbanan diri saya (bukan selalu berkorban pun).

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang yang berhijrah dan berhijrah di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” (Qs. Al-Baqarah 2:218)

“Dan orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah, dan orang-orang yang memberi tempat kediaman dan memberi pertolongan (kepada orang-orang muhajirin), mereka itulah orang-orang yang benar-benar beriman. Mereka memperoleh ampunan dan rezki (ni;mat) yang mulia. (Qs. Al-An’fal, 8:74)

“Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah dengan harta benda dan diri mereka adalah lebih tinggi derajatnya di sisi Allah; dan itulah orang-orang yang mendapat kemenangan (Qs. At-Taubah, 9:20)

Pada ayat-ayat di atas, ia menjelaskan bahawa:

(I) Hijrah harus dilakukan atas dasar niat karena Allah dan tujuan mengharapkan rahmat dan keredhaan Allah.

(II) Orang yang berhijrah dan berjihad dengan motivasi karena Allah dan tujuan untuk meraih rahmat dan keredhaan Allah, mereka itulah adalah mukmin sejati yang akan memperoleh pengampunan Allah, memperoleh  keberkahan rezeki (nikmat) yang mulia dan kemenangan di sisi Allah.

(III) Hijrah dan jihad dapat dilakukan dengan mengorbankan apa yang kita  miliki, termasuk  harta benda, bahkan jiwa dan raga.

(IV) Ketiga   ayat  ada menyebut  tiga  prinsip  hidup, iaitu  iman,  hijrah dan jihad. Iman bermakna keyakinan, hijrah bermakna perubahan dan jihad bermakna perjuangan dalam menegakkan risalah Allah.

Saya harap niat saya nak berhijrah kerana mahu berbakti kepada mak dan abah ini diterima Allah SWT dan dipermudahkan segala usaha saya ke arah itu. Untuk itu, saya berharap saya dapat tawaran bekerja di kawasan sekitar kampung saya supaya dapat meneruskan hasrat murni ini. Tanpa kerja baru, saya tak mungkin dapat teruskan menjaga mak abah ‘di depan mata’. Memanglah boleh saja menjaga mereka, tapi jaga dari jauh sajalah. Sejauh 215 km!

Saya tahu, walaupun kerja di kampung tidak semestinya saya dapat tinggal bersama mak dan abah, boleh jadi saya bekerja di Tronoh, Tapah atau Manjung – lebih mudah jika saya menyewa saja. Namun dapatlah saya pulang setiap minggu dengan mudah dan tanpa ragu-ragu. Sebab jarak antara lokasi itu dengan Lambor Kanan tidaklah jauh mana, boleh saya gagahkan diri memandu balik. Selagi ada hayat deme, biarlah saya yang menjaga deme. Paling tidak, dapat menghantar abah ke pusat dialisis seminggu sekali dan boleh temankan emak membeli barang di Billion. Apa yang penting sekali, jika ada kecemasan – sepantas kilat saya boleh pecut balik ke kampung.

“Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada kedua-duanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaan kamu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “ah”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (sopan santun).” (Qs. Al-Isra’ 17:23)

Amal perbuatan yang amat disukai Allah swt ialah solat (yang tepat) pada waktunya, berbakti kepada orang tua dan berjihad pada jalan Allah. (Hadis Riwayat: Imam Bukhari dan Muslim)

(I) Jadinya, berbuat baik atau taat kepada dua ibu bapa bermaksud menghormati dan melakukan pekerjaan yang disukai mereka dan pekerjaan yang dilakukan itu janganlah bersalahan dengan kehendak yang disuruh Allah SWT. Melakukan pekerjaan yang disukai kedua ibu bapa memang menjadi tanggungjawab besar bagi anak. Besarnya jasa ibu dan ayah memang tidak dapat dinilai sama sekali.

(II) Pada umur 37 tahun ini saya buat keputusan bahawa saya patut bertanggungjawab menjaga mak dan abah. Mengenangkan pengorbanan mereka membesarkan saya, memberi didikan agama dan dunia dan memberi kesejahteraan hidup kepada saya, maka saya tak boleh duduk diam, sekadar beri elaun bulanan saja kepada mereka. Saya patut ke hadapan bila mereka perlu berjumpa doktor, merawat bila mereka sakit, membeli keperluan yang diinginkan, menyenangkan dan menggembirakan hati mereka. Itupun selagi hayat dikandung badan. Entah panjang mana umur saya atau umur mereka, entahkan saya pergi dulu sebelum mereka.

Kalau saya memang dah di kampung, saya mahu kehidupan serba sederhana atau kata orang sekarang minimalist life. Saya ingin beli rumah sederhana besar, perabot dan perkakasan rumah sedia sederhana dengan gaya hidup yang mudah dan ringkas. Cukuplah… Kalau boleh saya mahu beli rumah di Seri Iskandar, mudahlah mak abah singgah selepas cuci darah di pusat dialisis. Jadi mereka tak perlu tergesa-gesa pulang sebab takut hari gelap (malam) atau hujan – boleh terus bermalam di rumah saya.

(I) Minimalis – Wasatiyyah
Wasatiyyah ataupun bermaksud kesederhanaan. Orang yang minimalis ialah orang yang bersederhana dalam kehidupan. Membeli barang pun dengan sederhana, tidak membazir tetapi tidaklah sampai kedekut. Membeli ikut keperluan.

(II) Qanaah – bersyukur
Dalam Islam juga, kita diajar supaya mempunyai sifat qanaah iaitu bersyukur dengan apa yang kita miliki. Orang yang minimalis perlu rasa berpuas hati dengan apa yang ada. Bukan tidak mampu untuk beli, tapi tiada keperluan pun.

(III) Penyakit Al-Wahan – Cinta Dunia & Takut Mati. Cintakan dunia itu meliputi apa yang dunia tawarkan kepada kita, harta benda, pangkat, rumah, keluarga dan lain-lain. Di sini, apabila kita terlalu cintakan harta benda kita, boleh jadi kita akan mengumpul harta, membeli dan terus membeli. Yang menariknya, apabila kita menjadi minimalis, kita seolah-olah melatih nafsu daripada penyakit Al-Wahan ini, iaitu mengawal nafsu daripada mengumpulkan harta dunia.

(IV) Seorang yang minimalis juga adalah seorang yang berbelanja dengan berhemah dan tidak membazir. Membazir itu amalan Syaitan!

Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya.” (QS Al-Israa : 27)

Untuk diri saya, tak perlu pun rumah besar apalagi yang mewah. Yang kecil dan serba sederhana dah memuaskan hati. Yang penting, ada untuk diri sendiri dan masa depan. Gaya hidup pun sama, saya tak gemar gaya hidup moden dan hipster, yang biasa-biasa saja dah cukup. Kalau dapat rumah dalam RM100k pun dah memadai, dapat yang murah lagi lebih senang hati. Perabot cukuplah ala kadar. Lagipun saya memang telah mengumpul serba sedikit keperluan rumah selama tinggal di KL ni. Sekadar mahu menambah-nambah saja nanti.

*Bonus! Kalau tiba-tiba saya ada bercerita tentang jodoh pada masa-masa mendatang – itu maknanya mungkin saya akan berjodoh. Masanya akan tiba, saya optimis bahawa seseorang yang baik, bertanggungjawab dan menyenangkan memang telah disediakan Allah SWT untuk saya – bila tiba masanya nanti muncullah dia. Bukan bermaksud saya tidak mengharap, cuma saya yakin penuh dengan janji Allah bahawa manusia ini berpasang-pasangan.

Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui. (QS Yasin : 36)

Semoga yang baik-baik menjelma dalam hidup saya tahun depan, 2021 dan seterusnya. InsyaAllah. Semoga kehidupan saya dan keluarga dirahmati Allah SWT dan segala urusan saya dipermudahkanNYA. InsyaAllah, Aamiiin.

Promoted Post

Sponsored Post Learn from the experts: Create a successful blog with our brand new courseThe WordPress.com Blog

WordPress.com is excited to announce our newest offering: a course just for beginning bloggers where you’ll learn everything you need to know about blogging from the most trusted experts in the industry. We have helped millions of blogs get up and running, we know what works, and we want you to to know everything we know. This course provides all the fundamental skills and inspiration you need to get your blog started, an interactive community forum, and content updated annually.

Cerita Saya

Bengkal Online dan Gagal Fokus

Assalamualaikum….

Pada siaran yang terdahulu, saya ada ceritakan tentang ‘bekerja dari rumah’ atau BDR yang selalu juga disebut ‘work from home’ atau WFH. Terkini Majlis Keselamatan Negara (MKN) telah memutuskan untuk menyambung Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Kuala Lumpur. Namun dalam masa sama, semua pekerja dibenarkan masuk pejabat bekerja seperti biasa. Maka, syarikat saya juga mengarahkan perkara yang sama.

Namun, oleh sebab saya perlu menghadiri bengkel tiga (3) hari secara dalam talian (online), jadi saya dibenarkan mengikutinya di rumah. Memandangkan saya punya fasiliti lengkap untuk itu, saya fikir itu lebih baik berbanding jika saya sertai bengkel berkenaan di pejabat. Setidak-tidaknya saya tidak perlu menyambut panggilan telefon, balas e-mel dan buat tugas-tugas lain seperti kebiasaan. Niatnya satu saja – supaya saya kekal fokus mendapatkan input dari bengkel berkenaan.

Alang kepalang menyertai bengkel itu, saya berharap dapat memperbaiki kualiti ‘semakan pruf’ terutama bagi karya kreatif selain bahan umum yang saya biasa buat di pejabat. Cumanya bengkel dengan pecahan bahasa, iaitu Inggeris dan Melayu itu agak membazirkan masa saya yang sekadar mahu belajar teknik asas pembacaan pruf bahasa Melayu. Bengkel berkenaan lebih sesuai untuk penterjemah baru (Melayu – Inggeris atau Inggeris Melayu).

Sepanjang dalam bengkel (kecuali kelas bahasa Melayu) yang paling sukar dibuat adalah FOKUS. Satunya sebab bahasa. Kedua, suasana rumah yang suram, takkan nak buka lampu siang buta pulakan. Ketiga ada gangguan kucing kesayangan; kejap minta makan, kejap naik atas meja, kejap tengok gambar di skrin, kejap berbaring di keyboard atau mouse pad…macam-macam. Semua itu menggagalkan saya untuk fokus.

Memang saya tak dapat banyak dalam kelas bahasa Inggeris tu, mungkin sekadar 30% sahaja. Cuma, bertuahnya saya sebab peserta lain kebanyakannya memang penterjemah -jadi mereka ni fokus dan pengajar tak perasanlah kepada saya yang tidak beri tumpuan ini. Pengajar, apabila mereka siarkan slide modul pada paparan skrin, mereka akan terbatas untuk melihat peserta. Lagi mudahlah peserta mengelat…kan, iyalah peserta yang macam saya.

Apapun pujian untuk pengajar, baik yang bahasa Inggeris mahupun Melayu. Kedua-duanya bersungguh-sungguh. Mereka kalau boleh mahu beri segunung maklumat kepada peserta sampai terkejar-kejar dengan masa. Peserta pula ada yang tertekan sebab terlalu berat dan banyak sangat input yang diterima dalam satu-satu masa. Kalau pada saya sendiri, memang sasau dan sesaklah sekejap. Al maklumlah sudah lama sangat tak masuk kelas (belajar), dah bertahun rasanya.

Selepas ini saya bercadang nak ikuti lebih banyak kelas online percuma, baik di portal pendidikan mahupun di YouTube. Saya juga perlu cari tip bagaimana mahu kekal fokus dalam kelas semasa tempoh pembelajaran. Mudah-mudahan boleh naikkan semangat saya untuk sambung belajar. Manalah tahu kalau boleh buat Sarjana pula nanti…InsyaAllah.

Cerita Saya

Tip@top: WFH atau BDR yang Bermanfaat

Assalamualaikum.

Seperti yang dijanjikan tempoh hari, saya berikan tip bagaimana kita (staf) yang diarahkan bekerja dari rumah (BDR) atau sektor korporat suka guna Work from Home (WFH) boleh melaksanakan tugas seperti biasa (atau minus sedikit) biarpun di rumah. Tapi tip ini bergantung kepada skop kerja masing-masing. Jadi pandai-pandailah sesuaikan.

COVID-19 – Kali ini adalah gelombang ketiga yang menjadi penyebab mengapa pihak Majlis Keselamatan Negara (MKN) mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) pada 14 Oktober 2020. PKPB di Kuala Lumpur, Selangor dan Putrajaya ditetapkan selama dua (2) minggu dan disambung dua (2) minggu lagi. Akibat pertambahan kes harian, MKN menyambung lagi PKPB untuk empat (4) minggu seterusnya – sampailah 6 Disember 2020 nanti. Saya jangkakan ia akan tetap disambung lagi sehingga penghujung Disember.

BDR/WFH – Oleh sebab PKPB, semua sektor disarankan membenarkan pekerja untuk bekerja di rumah sahaja tanpa perlu datang ke pejabat. Malah pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Kementerian Perdagangan Anatarabangsa dan Industri (MITI) juga mengeluarkan garis panduan khusus untuk majikan supaya membenarkan kakitangan syarikat masing-masing BDR. Antaranya kakitangan yang perlu datang pejabat bekerja, mesti buat ujian saringan Covid-19. Kalau untuk JPA, staf yang dibenarkan hadir hanyalah 30% daripada jumlah kakitangan sahaja.

Cabaran BDR/WFH – Sebenarnya buat BDR ini bukanlah semudah yang disangka, lebih-lebih lagi dalam tempoh Covid-19 yang meruncing ini. Waktu inilah, ibu bapa terpaksa menjaga anak di rumah kerana kebanyakkan pengasuh tidak lagi mengambil anak-anak asuhan. Lagi pula sekolah tutup sepenuhnya. Jadi masa bekerja itu perlu diimbangkan dengan baik antara anak-anak dan tugasan. Perlu diingat bahawa masa bekerja kita dibayar oleh majikan tanpa mengira di pejabat mahupun di rumah. Selain anak-anak, pekerja yang membuat kerja di rumah juga terdedah untuk culas. Ini betul, saya juga pernah culas semasa minggu pertama bekerja dari rumah. Untuk nota, seminggu hanya dua hari saya bekerja dari rumah, selebihnya saya masuk pejabat seperti biasa.

Sebagai panduan, inilah antara kelalaian dan keculasan yang saya lakukan sampai lupa tanggungjawab BDR (minggu pertama saja). Jangan lakukan seperti ini jika anda BDR:

  1. Tonton TV atau YouTube sambil menjawab e-mel
  2. Bermain dengan kucing sambil menjawab panggilan urusan kerja
  3. Memasak (awal sebelum waktu rehat) dan makan (melebihi waktu rehat)
  4. Waktu solat dipanjang-panjangkan, siap sempat mengaji
  5. Tertidur semasa membaca bahan di sofa – mungkin selesa sangat buat kerja di sofa

Untuk tip@top kali ini, berikut saya senaraikan langkah menjadikan BDR anda bermanfaat:

1. Sediakan senarai kerja

Ini perkara penting! Kalau di pejabat kita biasanya buat senarai ‘Things to Do‘, begitulah juga bila BDR. Kena ada senarai juga. Seeloknya, buat senarai tu lebih awal. Contohnya seperti situasi saya – saya buat senarai kerja untuk esok, setiap hari pada sebelah petang (sebelum balik). Jika ada kerja lain (tambahan), saya cuma masukkan sahaja pada senarai tersebut esoknya. Bila kita ada senarai, kita kenalah disiplin ikut dan buat kerja mengikut jadual itu. Sudahnya InsyaAllah, tentu kita dapat menyelesaikan tugas kita dengan efisien.

2. Susun tugasan mengikut keutamaan

Dah betul dah kita ada senarai tapi berterabur – teruk juga tu. Jadi eloklah kita susun senarai tugas ini ikut keutamaan. Kalau saya, walaupun senarai asal Things to Do saya tulis sehari sebelumnya, namun semasa memulakan tugas (esoknya) saya akan susun semula tugasan itu – mana nak buat dulu dan mana yang kemudian. Aturkan betul-betul!

Jika yang berurusan dengan pejabat kerajaan mahupun swasta lebih baik diawalkan sebelah pagi. Sebab ada pejabat kerajaan yang bekerja sehingga pukul 2.30 petang sahaja. Kerja-kerja buat reka bentuk poster dan banner saya buat sebelah petang. Urusan monitoring sistem (online) saya pecahkan kepada tiga sesi; sebelah pagi, selepas rehat dan sebelum habis waktu kerja. Begitu juga dengan tugas membalas e-mel, kita buat pada sesi yang sama juga. Untuk memo, surat dan laporan, dibuat sesuai keperluannya tak kira pagi atau petang.

Jika ada kerja menulis kertas cadangan atau proposal, saya buat semasa saya berasa tenang untuk menulis. tugasan ini prosesnya banyak dan perlukan masa – mula dengan merangka, dapatkan info, susun idea, susun isi, belanjawan, sumber manusia dan lain-lain. Kadang-kadang saya menulis semasa waktu kerja, kadang-kadang sebaliknya. Namun membuatnya pada sebelah malam adalah lebih menyenangkan.

3. Tetapkan masa untuk rehat dan solat

Awal semasa memulakan tugas, tetapkan dahulu masa untuk bersolat dan tempoh yang akan kita ambil untuk bersolat. Begitu jugalah waktu rehat (makan). Biarpun di rumah, janganlah sesuka hati mengambil masa yang lama daripada sepatutnya. Contoh, solat sampai tiga (3) jam, melampau. Atau masak makanan dua (2) jam dan rehat (makan) lagi satu (1) jam. Amboi, berapa jam kita culas? Sampai enam (6 jam), jadi kita kerja 3 jam saja? Selalulah ingat tentang keberkatan rezeki daripada apa yang kita kerjakan.

Kalau kita di pejabat, saya sendiri ambil masa 30 minit untuk setiap waktu solat (Zohor dan Asar) dan masa rehat pula satu (1) jam atau paling lama sejam 1/2. Begitu jugalah bila kita di rumah. yang penting solatnya awal waktu. Namun rehat on-time, bukan keperluan sangat – ikutlah kesesuaian, nak makan lewat atau awal – asal tempoh tetap sama.

Bab-bab kerja saya memang ambil berat sebab saya sentiasa mengharapkan rezeki saya berkat sebab saya percaya rezeki yang berkat ini akan mencukupi keperluan kita, walaupun tak bergaji besar – tetap cukup. Yang kedua sebab saya tanggung ibu ayah dengan rezeki saya ini, jadi rezeki saya perlu benar berkat untuk biaya makan minum dan perubatan mereka berdua.

4. Masa lapang (jika ada)

Saya tak pasti anda bagaimana. Namun ada juga yang BDR dan kerjanya dikurangkan (minima) kerana keperihatinan pihak majikan yang sedar akan kekangan staf bila bekerja di rumah, khususnya bab perlu menjaga anak sambil bekerja. Lalu kerjanya jadi minima dan ada masanya sampai ada lebihan masa. Kalau saya sendiri – kadang kala sibuk sangat sampai tak cukup tangan, tapi tetap ada masa saya punya sedikit waktu senggang. Jadi kita perlu manfaatkan waktu berkenaan dengan perkara berfaedah dan adalah lebih baik jika ‘ia dapat memberi balik’ kepada pekerjaan kita.

Saya syorkan gunakan waktu itu untuk sertai kursus atau paling tidak tontonlah klip video webinar di YouTube. Setidak-tidaknya dapatlah tambah ilmu dan pengetahuan baru. Untuk kursus boleh cuba Skillshare yang ada kursus online percuma. Sebenarnya ada banyak lagi penyedia kursus online percuma ni, boleh Google saja, tentu jumpa. Paling tidakpun, masuk YouTube dan tengok webinar. Itupun percuma. Antara yang saya ikuti selalunya di channel Simplilearn. Jadi bagusnya ada tiga perkara; kita dapat manfaat sepenuhnya semua waktu bekerja, dapat tambah ilmu pengetahuan dan tak keluarkan belanja langsung (kursus percuma) kan…

Akhirnya saya harapkan semoga anda semua dapat manfaat daripada apa yang saya cuba sampaikan. Kemudian kita boleh sama-sama melaksanakan tugas dengan cemerlang walaupun terpaksa BDR. Bak kata orang “kerja ni satu ibadah”, jadi mudah-mudahan kita beroleh rahmat dan kebahagiaan apabila melaksanakannya. InsyaAllah bertambahlah rezeki yang barakah nanti… Aamiiin.

Assalamualaikum.

Cerita Saya

Kerja Dari Rumah

Assalamualaikum pembaca budiman,

Semasa pertama kali kerajaan mengumumkan PKP di seluruh negara budaya Bekerja dari Rumah (BDR) atau Work from Home telah dibuat secara serius. Waktu itu, semua tak mahu masuk pejabat, mahu kerja dari rumah. Mana tidak, pertama kali bekerja tanpa masuk ke pejabat dan semuanya di rumah. Walaupun kepayahan melaksanakannya jelas, namun kebanyakkan kita tetaplah mengambil peluang bekerja sambil mengasuh anak, sambil culas ke sana-sini, sambil membuat hobi masing-masing dan sebagainya.

Setelah beberapa minggu BDR, barulah terkesan kepayahan tersebut. Bagaimana mengurus anak sedang perlu menyiapkan laporan? Bagaimana pula merangka bahan pembentangan sedang perlu memasak untuk keluarga pada waktu tengah hari? Yang lebih menyukarkan bagaimana membuat kerja semasa BDR sedangkan kelengkapan seperti komputer/laptop dan internetpun tidak ada di rumah. Jadi yang BDR itu buat apa sebenarnya?

Melihat pada sudut negatif, BDR pada saya membenarkan seorang staf itu culas (jika mahu), kerjanya bertangguh (kerana gangguan anak dan keluarga) dan mudah cuai melaksanakan tugas (gangguan daripada TV dan lain-lain). Selain daripada itu, disebabkan staf tidak dapat bertemu langgung dengan ahli pasukan yang lain – jadi saya bimbangkan berlakulah miscommunication.

Jadi sebab itulah saya menolak BDR dan selesa untuk datang ke pejabat setiap hari seperti biasa. Yang saya fikirkan supaya apabila saya sentiasa di pejabat, maka senang ditemui jika sesiapa di syarikat perlukan saya.

Nak jadi cerita, suatu hari kakak saya minta menjagakan anaknya (hari esok) oleh sebab abang ipar ditahan di hospital kerana masalah kencing manis. Jadi di pejabat saya telah maklumkan kepada pihak berkenaan (pegawai bertanggungjawab) bahawa saya mohon menukar jadual supaya dapar BDR esoknya. Jika BDR, maka bolehlah saya tengok-tengokkan anak buah sambil buat kerja di rumah. Anak buah pula tak susah dijaga, sudah pandai menguruskan diri sendiri, maklumlah sudah enam tahun. Dan saya juga tak perlu sibuk memasak kerana saya pesan di Grab sahaja.

Untuk sehari itu, saya meminta kerjasama pegawai terbabit supaya saya membenarkan saya BDR. Malangnya tanpa meninbang-nimbang pegawai itu menjawab saya dengan ayat yang agak kasar “kalau nak jaga budak, ambil cuti, bukan BDR.” Sesungguhnya itu adalah jawapan paling tidak relevan di masa-masa PKP ini. Sedangkan kerajaan meminta semua syarikat melaksanakan BDR, sepatutnya urusan ini dipermudahkan namun dia menolak dengan alasan jadual sudah dikemukakan, tak boleh ditukar lagi. Saya memujuk lagi dengan memberitahu, walaupun sejak awal sepatutnya BDR saya tetap datang supaya dapat melaksanakan tugas seperti biasa dan saya cuma minta sehari tu. Lebih menyedihkan Pegawai berkenaan menjawab saya dengan soalan “Siapa suruh masuk office?”

Esoknya, saya EL (cuti kecemasan), puas hati. Lagipun cuti saya berbaki 20 hari lagi. Apa ada hal, EL sehari!

Semenjak itu saya nekadlah, pada hari saya ditetapkan BDR, maka saya BDR sepenuhnya. Saya tidak ada masalah bekerja dari rumah kerana kerja saya yang banyak cuma memantau sistem sahaja, buat design serba sedikit dan merancang projek IoT baru (jika ada). Semuanya boleh dibuat di rumah. Kelengkapan juga tiada kekurangan, saya ada laptop dan internet di rumah. Malah jika mahu buat mesyuarat online juga tidak ada masalah.

Saya BDR tiap hari Isnin dan Rabu. Rakan sekerja pula pada Selasa dan Khamis – saya pengaruhnya untuk ikut jadual, tak perlu masuk pejabat kalau bukan pada hari yang sepatutnya masuk pejabat. Jumaat, kedua-dua kami akan ada di pejabat. InsyaAllah, inilah rutinnya sehingga PKPB di Kuala Lumpur ditamatkan.

Saya harap dengan ketidakhadiran saya ke pejabat kerana BDR (yang diarahkan) ini akan dapat mengurangkan bilangan staf dalam pejabat pada hari Isnin dan Rabu. Mudah-mudahan syarikat boleh bebas daripada tindakan sekiranya pihak berkuasa datang memeriksa. Lebih-lebih lagi, saya mahu pegawai tadi berasa menang dengan kuasa ditangannya. Jangan pula dipanggil saya masuk pejabat semasa sedang BDR.

Sudah tiga minggu saya BDR mengikut jadual, jadi saya sudah mahir menguruskan kerja sambil mengelakkan diri daripada culas. Nanti,di post akan datang saya kongsikan tipnya ya…

Cerita Saya

Siapa yang Baca Blog Ini?

Assalamualaikum kepada anda yang membaca.

Ya, anda. Siapa anda sebenarnya? Apapun saya ucapkan terima kasih kerana anda singgah dan mungkin terbaca posting dalam blog ini. Maaflah jika anda terbawa ke blog ini yang bukan dengan kerelaan hati anda pun.

Setiap kali saya melihat statistik pelawat, pembaca – saya jadi tertanya-tanya, siapa anda sebenarnya. Pertamanya kerana saya tak pernah pun mempromosikan kewujudan blog ini, apa lagi menganjak sesiapa melayarinya. Namun saya sedar kadang-kala memang pembacanya mencari sesuatu perkara (topik) yang mungkin telah saya tulis dalam posting tertentu. Saya dapat tahu begitu kerana ada dalam kalangan pembaca yang mengirim e-mel dan memberi respon kepada posting saya. Terima kasih atas kiriman e-mel berkenaan, saya hargai bacaan anda untuk posting saya. Terima kasih.

Untuk yang belum tahu, blog ini memang saya buat dahulu (2008) selepas bermimpi bahawa satu hari nanti saya akan ada penyakit ‘lupa’. Jadi saya buat blog ini supaya kalau benar-benar satu hari nanti saya terlupakan semua kejadian pahit manis yang telah saya lalui, maka saya boleh rujuk di sini semula. Semenjak itu, inilah diari dalam talian (online) saya. Bezanya, sebuah diari peribadi biasanya menjadi rahsia pemilik, untuk yang ini ia memang ‘diari terbuka’. Saya berpendapat sebagai manusia yang tak buat apapun perkara salah mahupun jelek – jadi kenapa perlu malu untuk berkongsi tentang kehidupan sendiri? kan.

Pengalaman setiap orang tidak sama dan kita ni manusia tak pernah sempurna. Jadi eloklah kita berbaik-baik sesama kita, kongsi pengalaman dan panduan untuk hidup yang lebih harmoni, walaupun kita tak saling mengenali. Ya idak.

Terima kasih untuk kesemua, 22,950 pelawat yang telah membaca posting blog ini dari 2008 hingga 2020.

Statistik Pembaca (2020)
Ringkasan statistik (2020)

Saya sedang merangka-rangka, manalah tahu kalau boleh diangkat posting yang menarik untuk dibukukan (e-book). Sejak dan pandai guna canva ni, kita explore pula bagaimana menggunakannya untuk terbitkan buku pula. InsyaAllah, doa-doakan.”